كتب التنمية الذاتية

كتاب الخروج عن النص PDF لدكتور محمد طه

تحميل وقراءة كتاب الخروج عن النص PDF لدكتور محمد طه

Photo of كتاب الخروج عن النص PDF لدكتور محمد طه

ملخص كتاب الخروج عن النص PDF لدكتور محمد طه

تلخيص كتاب الخروج عن النص PDF لدكتور محمد طه

من كتاب الخروج عن النص للدكتور محمد طه: مهم جدا في رحلة أي أحد منا أنه يقف أمام المرآة … المرآة النفسية … التي من خلالها يرى نفسه ويتعرف عليها ويتعلم منها … حتى يترك النصوص القديمة ويبدأ في قبول نفسه وحبها، ويغيرها للأفضل؛ إنها رحلة تستحق التعب والصبر وبعض الآلام؛ سيساعدك كتاب الخروج عن النص على الرؤية، ترى نفسك بالعديد من تفاصيلها وألغازها.. ترى الآخرين بطريقة جديدة تمامًا ومختلفة.. وترى علاقاتك بدرجة عالية من الدقة والوضوح.. كتاب الخروج عن النص سيساعدك على تغيير نفسك للأفضل.. والخروج عن النص.

اقتباسات من كتاب الخروج عن النص

  • “كن نفسك .. متكونش زي ما أي حد عاوز .. ماتسجنش نفسك في أراء الآخرين .. ومتفصلش نفسك على مقاس أي حد، اللي عاوزك 37 واللي عاوزك 39 واللي عاوزك 42.. ما تسمحش لأي حد يشوف نفسه فيك ، ويحاول يحقق من خلالك أحلامه الشخصية.. ما توافقش إن أي حد يشوفك امتداد ليه، أو مشروعه الاستثماري الخاص.. ما تسمحش حد يقبلك بشروط، أو يحبك بشروط، أو يحترمك بشروط.. إنت نفسك ، نفسك وبس .. إنت في رحلة .. فيها صعود وهبوط .. فيها حركة وثبات.. فيها خطوات لقدام، وساعات خطوات لورا.. فيها وقوع، فيها لخبطة.. فيها حيرة وفيها شك ، فيها نور وفيها ضلمة.. فيها كل حاجة .. كل حاجة .. واللي مايشوفش دا ويقبله ويقبلك بيه ,, تقوله شكرا.. وتكمل رحلتك من غيره..”
  • “فيه ناس بتبقى عاملة زى مصاصين الدماء.. يعنى يبقوا عاوزين يمصوا دمك.. يبقوا عاوزين ياخدوا منك كل اللى يقدروا ياخدوه.. تبقى انت صاحب العطاء الدائم الذى لا ينقطع.. تدى.. تدى.. تدى، تنزف.. تنزف.. تنزف.. تحب.. وتقبل.. وتسامح.. وتسمع.. وتفهم.. وتقدر.. وتعذر.. وتستحمل.. وتقطع من نفسك كل يوم حتة تقدمها قربان ليهم.. وتدفع كل يوم تمن غالى فى سبيل رضاهم.. وهم مش بيشبعوا.. ولا هيشبعوا.. أبداً..”
  • “إحساسك بالذنب هايوقفك ويسجنك ويشل حركتك ويخليك تكرر نفس الغلطة تاني ألف مرة.. إنما إحساسك بالمسئولية هايخليك تتعلم، وتعتذر، وتسامح، وتتغير.. وتتحرك.. وتتحرر ..”.
  • “فيه بعض الناس بتستلذ بتعذيب نفسها.. وجلد ذاتها.. ناس بتعمل دماغ من الألم.. وبتستعذب الوجع.. دول بكل بساطة.. بينتقموا من نفسهم.. أو بينتقموا من غيرهم فى نفسهم..”
  • “الوأد مش بس للبنات الصغار أيام الجاهلية، الوأد ظاهرة إنسانية بتتكرر كل يوم، كل نفس حقيقية ممكن تتعرض للوأد عن طريق التربية القاسية، كل تلقائية/حيوية/طفولة/إمكانات حقيقية ممكن تتعرض للوأد عن طريق رفضها في الصغر، كل جزء من نفسك ممكن يتعرض للوأد في البيت أو في الشارع أو في المدرسة أو في المجتمع..”

محتويات كتاب الخروج عن النص

  1. قوم اطمن على حدودك.
  2. نفسك الحقيقية ونفسك المزيفة.
  3. ليه بنكرر نفس الغلطة.
  4. المواقف غير المنتهية.
  5. مشاعرك اللي هي مش مشاعرك.
  6. علاقات خطرة.
  7. أنت وعالمك الداخلي.
  8. الخروج عن النص.
  9. الحاجة إلى الشوفان.
  10. إوعى تكون مدمن.
  11. دورك في سيناريو حياتك.
  12. نصف حياة.
  13. أقوى سلاح في تاريخ البشرية.
  14. عن الاحتياج للحضن.
  15. ياللا نعمل أب – ديت لبعض.
  16. كلنا ماليفيسنت.
  17. أنا موجود.. إذن أنا أستحق.

نبذة عن مؤلف كتاب الخروج عن النص

دكتور محمد طه هو استشارى ومدرس الطب النفسى بكلية الطب جامعة المنيا،، عضو الجمعية الأمريكية للعلاج النفسى كتبه تتضمن الكثير من المشكلات النفسية التى يتعرض لها الإنسان، ويكشف عن خبايا العقل الباطن للإنسان بطريقة مبسطة ودقيقة فى الوقت ذاته، كما يقترح الكثير من الحلول لتخطى هذه الأزمات النفسية.

يمكنك تحميل وقراءة باقي أعمال دكتور محمد طه:

كتاب علاقات خطرة

لأ بطعم الفلامنكو 

تحميل كتاب الخروج عن النص PDF لدكتور محمد طه

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق